Az EA kanadai bzisn immr tizedik ve kszlnek a jobbnl jobb autverseny-jtkok. Az els Need for Speed - anno Road and Track: The Need for Speed nven futott - trtnelmet rt, s a sorozat azta is magas minsget kpvisel - mg ha nha akadnak is kiss erltetett folytatsok a szriban.
Kiss visszatetsz - br ersen profitorientlt - zletpolitika, hogy a vilg legnagyobb jtkkiadjaknt ismert EA idei karcsonyi jtkfelhozatalnak huszonhrom jtka kzl csupn egy akad, ami nem licencelt tmj, vagy folytats. A nagy jtkdmpingbl idn (az elz NFS nyolcmilli feletti eladsainak fellmlsa rdekben), a Most Wanted kapta a legnagyobb mdiakampnyt: szinte naponta kaptuk az jabbnl jabb kpeket, videkat s informcikat a programrl. gy aztn nagyot kellett durrannia az j rsznek, ha nem akartak csaldst okozni a fantasztikus grafiktl s rendrs ldzstl mr j elre elall rajongknak. Nos, rmmel jelenthetem, hogy tz vvel a sorozat indulsa utn, a tizedik rsszel megszletett az egyik legjobb Need for Speed epizd!
Jnnek a zsernykok!
Br a vlemnyek megoszlanak, vlemnyem szerint az Underground 2 GTA-bl klcsnvett szabadon bejrhat vros tlete az eredeti formjban teljes mrtkben elhibzott volt. Egy id utn semmi kedvem nem volt a klnbz versenyeket s boltokat hajkurszni a hatalmas trkpen, fleg, hogy az jszakai rendet senki nem rizte, teljesen szabadon szguldozhattunk a neonfnyben sz hatalmas vrosban. Taln hasonl rzsk volt az EA fejlesztinek is, amikor visszanylva a sorozat korbbi tagjaihoz, valsgh(bb) nappali krnyezetbe helyeztk a szgulds helysznt, de ami mg fontosabb: nem lesznk egyedl, a zsaruk egyre hevesebben prbljk majd lecsillaptani sebessg irnti mrhetetlen vgyunkat.
A rendrk nem csupn a vrosban s krnykn trtn kszls sorn berek, de versenyek kzben is nagy aktivitst mutatnak, arrl nem is beszlve, hogy az egyik j jtkmdban a fakabtokat kell minl jobban lealznunk. Sajnos jtkmdokat tekintve ezen kvl csak egy jelents jtst kapunk, az viszont igen tletes - utoljra taln a 98-as Speed Bustersben szerepelt. Itt a vgs helyezst nem a befuts sorrendje dnti el, hanem hogy a plya bizonyos szakaszain ki tudta a legnagyobb sebessget elrni. Ez az t-tz adat sszeaddik, s a legnagyobbat elrt versenyz nyer. Itt vgre igazn nagy jelentsge van a fokozatosan visszatltd nitr j idpontban val kihasznlsnak - egyetlen szvfjdalmam, hogy a mrspontokat nem olyan fifiks helyekre raktk, ahogyan tehettk volna: ltalban egyenesek vgn tallkozhatunk velk, nem esetleg egy sszetett kanyarkombinci kt klnbz pontjn s egyb techniksabb helyeken. A harmadik j jtkmd igazbl nem hoz semmi jdonsgot: itt a klnbz plyaszakaszokat meghatrozott idn bell kell teljestennk rivlisok nlkl (esetenknt rendri ksrettel). Nagyon sajnltam, hogy eltnt az elz rsz cssztats mkja. Nem rtem, ezt mirt kellett kihagyni, ahogy azt se, mirt kellett ilyen hosszv, forgalommal neheztett, s mg kevsb irnythatv tenni a gyorsulsos versenyeket (itt ugyebr a pontos sebessgvlts a kulcs a gyzelemhez).
Ezekbl a feladattpusokbl, illetve a szoksos krversenyekbl s sprintfutamokbl ll a jtk karrier mdja. Itt egy egsz rdekes, Tolvajtempra emlkeztet trtnetet kapunk hangulatos tvezet mozikkal s a jtk kpi vilgba mesterien bemontrozott, flprofi sznszekkel felvett jelenetekkel. Az alapszituci szerint egy Razor nevezet illeglis autverseny-men (rdekes a nvvlaszts: a nagyobb warez-csapatok kzl pont a Razor 1911 nem trt fel egy NFS-t sem) jl mresre tant minket egy verseny sorn, mi pedig termszetesen vissza akarunk vgni neki. Ehhez megfelel elismertsget kell szereznnk, ami a kisebb aszfaltbetyrok elnspngolsval rhet el. Tizenngy ilyen, magt nagymennek hv fickt kell tiszteletre tantanunk, mieltt mg egyszer sszemrhetnnk ernket Razorral. A legyzend arcokhoz mg nmi szemlyisgrajz s rvid videbemutat is dukl, s persze k sem llnak ki csak gy ellennk. Mindegyikk kihvsa bizonyos mennyisg versenynyerst kvn meg tlnk a fokozatosan megnyl versenyturnusokban - valamint igazi aszfaltbetyrhoz hen a fnkzablkat is egyre jobban meg kell alznunk.
Az versenyek kzl viszonylag szabadon vlaszthatunk, elg nyolc versenybl nagyjbl ngyet megnyernnk a tovbblpshez, s a rendrket is a neknk kedves helysznen tanthatjuk mresre. Ez jles szabadsgot s nemlinearitst klcsnz a jtknak, ami az eddigi rszekbl elgg hinyzott. A szabadsg azonban kzel sem teljes: az fontosabb, ersebb alkatrszeket csak bizonyos gengszterek legyzse esetn vsrolhatjuk meg. A vgn persze mindig ugyanaz a vgeredmny: valamelyik nagyszjt le kell gyznnk az ltala meghatrozott kt plyn egyms utn. No s azt persze taln mr emltenem kell, hogy ismt kismilli csicss alkatrsszel s teljestmnytuninggal aggathatjuk tele autinkat.
Mindez nagyon jl hangzik, de sajnos igen slyos hinyossg rondt bele a profi jtkosok lvezetbe. Sajnos a karrier mdban nincsen nehzsgi fokozat, gy annak nehzsgt elgg alacsonyra hangoltk. A klnll versenyekkel ellenttben itt nem lehet kikapcsolni az automatikus bevrs opcijt, gy lemaradhatunk kilomternyire is az lbolytl, elg a plya utols harmadn a gzra lpni, hogy behozzuk ket. A versenyzk amgy teljes mrtkben hozznk igaztjk kpessgeiket: volt hogy az egyik fick jrgnyt elnyerve szembesltem azzal, hogy ellenfelem az enymnl elvileg msflszer gyorsabb autval nyomult. Szerencsre (?) fordtva ez a hozznk igazod funkci mr nem mkdik: ha jl hajtunk, simn el tudunk hzni akr flpercnyire is a tbbiektl, a gp nem prbl minden versenyt erszakos mdon krmlergsan izgalmass tenni. Szerencsre a klnll versenyek esetn mr hrom nehzsgi szint kzl vlaszthatunk, s a sokszor eltkozott, realitst porba tipr knnyt funkci is kikapcsolhat.
Jtklmny 500 lervel
A vezetsi modell ezttal valamivel relisabb lett, mint az Underground rszekben, de termszetesen ezttal se szmtsunk szimulci-kzeli lmnyre. Autnknak immr van slya, gy valsghbben tapad a fldhz s hajszlnyival lassabban kanyarodik, mint korbban -ltalnosan elmondhat, hogy pr perc brkinek elg, hogy beletanuljon a dolgokba, de igazn profiv csak hossz napok gyakorlsa utn vlhatunk. Az autk trsvel sajnos ezttal sem kell szmolnunk, gy egyes kanyarok mg mindig knnyen bevehetk a falrl visszapattanva� A kormnnyal rendelkezket el kell kesertenem; egy Microsoft s egy Logitech FFB irnytval is kiprbltam a jtkot, s sajnos elg siralmas eredmnyt produklt mindkettn. Az autk hangja ellenben csodlatos, hallatszik, hogy minden egyes benzinfal hangjt az eredeti autrl vettk fel. Az authangok nem csak hogy mindenhol tkletesen valsghek - mr amennyire az tlag jtkos meg tudja ezt llaptani mregdrga s ritka autkrl -, de mg a klnbz turbzsok is hallatszanak rajtuk, s nan hogy minden egyes kameranzetben mskppen duruzsolnak. Vezetsnk nzpontjt tekintve a szoksos felhozatalt kapjuk: az utat, a motorhztett, vagy a teljes jrgnyt figyelve nyomhatjuk a gzt. Sajnos mszerfalas nzet ezttal sincs, pedig ezt mr a 98-as NFS3-ban meg tudtk valstani (mekkora srs-rvs volt, hogy 12 megs Voodoo 2 kell hozz!)
Az ltalnos jtkmenet a mr emltett jszv ellenfelektl eltekintve roppant lvezetes. A bejrhat vros hatalmas - n ugyan nem szmoltam az utckat, de lltlag ktszer nagyobb terletet jrhatunk be, mint az Underground 2-ben, s ezttal van idjrs-vltakozs is. Sajnos a vizes plya tapasztalatom szerint minimlisan sem befolysolja az aut irnytst, s a klnbz ttpusok sem nyomnak tl sokat nyomnak a latban. Mindezt tkletesen krptolja a - megfelel konfigurcin - fantasztikusan ltvnyos grafika. A textrk tlesek, az autmodellek pedig mintha a gyrak reklmfotirl lettek volna a monitorra varzsolva, arrl nem is beszlve, hogy a hatalmas vros szdt vltozatossgot is nyjt. Ltvnyilag ennl tbbet nem is vrhatunk el autversenytl 2005-ben. Mindehhez a nvhez h flelmetes sebessglmny prosul, ami durvbb autk esetn els ltsra mr-mr irnythatatlannak is tnhet - pedig csak meg kell szokni az alattunk duruzsol prszz lert. Fleg cscsjrgnyok esetn lehet hasznos a speedbreaker opci, melynek segtsgvel Max Payne szeren nhny msodpercre lelassul krlttnk a vilg, s a trkksebb kanyarokat sokkal knnyebben be tudjuk venni, esetleg - akr egy kamion alatt tcsusszanva - kicsszhatunk a rendrk szort markbl. Ezek az apr jtsok sokat dobnak a jtk hangulatn, ahogy az ismt mesterien sszevlogatott zenei alfests sszellts is. Mg ha nmagukban taln nem is hallgatnnk ilyen hip-hop, rock, sszelltsokat (eurpai flnek taln csak Dieselboy, a Static-X s a Prodigy lehet ismers), a jtkban egysges, nagyon j hangulatot klcsnz a kzel harminc szm.
Kk fny
Vgl trjnk r a jtk legnagyobb jtsra, a rendrkre. A GTA-hoz hasonlan itt is klnbz fokozatok vannak ldzsnkben: kezdetben csak egy-egy ttova szirnz kocsi kvet majd, de lassan egsz jrmpark szegdik a nyomunkba. A zsernykok aktvak, s nem csak minket macerlnak, de sajnos srthetetlensgnknek ksznheten nem sok vizet zavarnak. Szinte brmilyen szorult helyzetbl el tudtam meneklni ellk, az tblokdon s tcsapdkon kvl pedig nem sok jdonsgot tudnak felmutatni. Egy id utn helikoptert is kapunk a fejnk fl, de mg gy sincs sok eslyk ellennk. J lett volna, ha valami durvbb dologgal is el tudnak hozakodni, teszem azt a hadsereggel� Elkapni nem srn fognak, inkbb a lerzsukkal lesznek problmink - ehhez azrt jl kell ismernnk a plyt. A rendrk rdizsba ezttal is belehallgathatunk, s ez roppant hangulatos: hallhatjuk, milyen kocsival, milyen sebessggel s hol lttak minket, valamint hogy hol s mit kvnnak bevetni ellennk. Nagy szvfjdalom, hogy ezttal rthetetlen mdon nem bjhatunk a zsernykok brbe.
Forrs: PC Guru Online
|